2005/11/23
از نخورده بگیر ...

۲ سال پيش به يک عروسی عربی دعوت شديم در يک هتل پنج ستاره در دبی . اسم جشن بود : جشن زفاف . به اين معنی که فقط مهمونی برای زنان فاميل ميگيرند و آن شب عروس به خانه خودش ميرود . از ساعت ۸ شب مهمونی شروع شد و ساعت ۱۱ عروس با يک لباس عروس کاملا اروپايی که هيچ نشانی از فرهنگ عربی در آن نبود وارد سالن شد به همراه دامادی که لباس سفيد بلند عربی و سربند سفيد عربی به بر داشت . کمی مضحک به نظر می آمد . تضاد و بلا تکليفی را در تمام مهمانی با تمام وجود احساس می کردم .
تمام زنان لباس های عجيبی به تن داشتند . انگار همگی لباسهايشان را از روی مدلهايی که در کانال fashion ديده بودند انتخاب کرده بودند . با هيکل های عربی و بدون تناسب با لباسها . شبيه يک بالماسکه بود . همه زنان غرق در طلا و حنا بودند .
سالن عروسی اما واقعا زيبا آراسته شده بود . ميزهای گردی برای ۸ نفر که چتری از گل بالای آن بود و گوی های شيشه ای از آن آويزان بود که درون آنها شمع روشن کرده بودند و بيشتر نور سالن از شمع ها بود . خيلی زيبا بود و رويايی . گلهايی که برای تزيين سالن استفاده شده از بهترين نوع بودند . رزهای درشت صورتی کمرنگ و سفيد . از تمام فضا فقط و فقط بوی پول و ثروت رو می شد استشمام کرد . گروه موسيقی پشت پرده ای نشسته بودن تا مبادا روی ماه زنان عرب را ببينند . خواننده زنی خوش هيکل و زيبا با لباس سرخابی زيبايی ميخواند و مجلس را گرم ميکرد .پذيرايی هم در حد شاهانه بود . انواع نوشيدنيها و شيرينی های لذيذ عربی .
سالنی به بزرگی سالن اصلی را برای شام در نظر گرفته بودند و فقط ميز دسرش به قدری بزرگ و مفصل و متنوع بود که امکان استفاده از ۲۰ درصد خوراکيها هم ممکن نبود !!!!!! غذاها هم بيشتر شامل کباب و غذاهای گوشتی و چرب و شيرين بود و ماشاالله اين همه آدم ثروتمند آنچنان حمله کرده بودند به اين غذاها انگاری هرگز غذا نخورده اند .
اين همه را گفتم که مقايسه ای کنم بين عروسی عربی و هندی .
لباسهای سنتی و زيبا و هماهنگ عروس و داماد ، لباسهای زيبا و ساده مهمانان ، غذاهای گياهی و ساده و خوشمزه ، آرامش و منش مهمانها ، همه و همه به دل می نشست . بايد بگم که از نظر مالی هر دو عروسی در يک حد بودند . يعنی هر دو خانواده بسيار ثروتمند بودند ولی نحوه برگزاری مهمانی و برخورد آدمها بسيار متفاوت بود . فرهنگ و تاريخ غنی چيزی نيست که بشه پنهانش کرد . در تمام سلول های بدن آدمها رسوخ ميکنه . اين عربهای امارات که بنده خداها بيشترشون ايرانی الاصل هستند ولی اصرار دارند که هويت اصليشون رو پنهان کنند و با پول و ثروتی که در اين ۴۰ سال به دست آوردن ميخوان برای خودشون اعتبار کسب کنند نمی دونند که اين اعتبار ممکنه که ظاهر فريبنده ای داشته باشه اما باطن زشت و تهوع آورش را هيچ کار نميتوان کرد .
حالا هی بگين هندی های گدا گشنه . آدم ياد اون ضرب المثل می افته که ميگن : ” از نخورده بگير بده به خورده !! “