2006/09/12
طبل های تو خالی

هنوز ماجراهای " ازدواج به سبک نیکی " رو تموم نکردم اما میخوام در مورد عروسی های مدل جدید بنویسم . یک زمانی یادمه عروسی ها همه یک جورایی معمولی و ساده برگزار میشد . یک سفره عقد بود و لباس عروس و یک مجلس در قد و اندازه خانواده ها و یک شام که اون هم خیلی ساده تر ازین چیزایی بود که الان هست . شام سلف سرویس و این حرفا اون موقع نبود . اون موقع که دارم ازش حرف میزنم مربوط به دوران کودکی منه . بعد از جنگ که یک خرده عقاید سیاسی مردم ازون هیجانات انقلابی افتاد و وضعیت اقتصادی مملکت هم مثلا رو به بهبود رفت کم کم مدل های جدیدی از مراسم عروسی هم راه افتاد . قدیما خودشون سفره عقد میچیدند ، حالا چند میلیون تومان باید داد که یک نفر سفره رو طراحی کنه و یک نفر هم اجرا . نصف یک خونه رو سفره عقد پهن میکنند . اگه اندازه سفره عقد و چیزهای توش توبیشترخوشبخت شدن عروس و داماد تاثیر داره یک نفر به منم بگه تا بدونم . هر دختری که تو عمرش لباس رکابی هم نپوشیده حتما باید شب عروسیش لباس دکلته بپوشه . حتما باید روی بازوش تاتو داشته باشه . حتما باید قاطی موهاش چند رنگ موی رنگ و وارنگ اضافه کنه . تازگی ها که آرایش های عروس شده شبیه گریم فیلم های ترسناک . تقریبا بیشتر عروسها شب عروسیشون زشت تر از همیشه میشن . دامادها اینقدر ژل به موهاشون می مالند که هر دسته موشون میشه عین شاخه درخت . شنیدم الان آرایشگاه ها برای عروس از هفتصد هزار تومان تا چند میلیون میگیرند . عروسی حتما باید تو باغ باشه . اجاره باغ هوش از سر آدم می پرونه . انگار می خوان باغ رو بفروشن . دوازده میلیون تومان برای اجاره یک شب زیاد نیست ؟ دیگه از تشریفات که نگو . یک ور باغ آش رشته می پزند ، یک طرف دیگه کباب درست می کنند . یک گوشه چای خونه سنتی ، یک گوشه دیگه قلیون و دیزی سنگی . شیرینی و میوه و شربت و بستنی هم که سر جاشه . بعدش میرسیم به شام . یک میز با کلی گل و شمع و پاپیون و تور و ربان . بیست مدل غذای ایرونی و فرنگی . چندین مدل دسر . چیزای جدید دیگه ای هم مد شده مثل یک ویدیو کلیپ که از عروس و داماد تهیه میکنند و روی پرده بزرگ برای مهمون ها نمایش میدن . یک عکس بزرگ در ابعاد دو متر درسه متر از عروس و داماد چاپ میکنند و میگذارند برای تماشا . حالا یک چیز جدید تر پرواز با هلیکوپتر به سواحل خزره برای عکاسی . یعنی عروس رو از آرایشگاه سوار هلیکوپتر می کنند به اتفاق آقای داماد و جناب عکاس باشی میرن شمال . کنار دریا عکس میگیرند و برمیگردند به مراسم میرسند . دیگه هزینه های لباس عروس و داماد و طلا و جواهرات و آینه و شمعدان و .... رو هم به همه اینا اضافه کنید . بعد از همه همه همه اینا میرسیم به یک خونه که عروس و داماد باید فراهم کنند و چهار تا تکه وسایل که توش بریزن . فکر میکنین همه اینا چقدر هزینه داره ؟ خودتون حساب کنین .
غیر از اون ویدیو کلیپ و عکس گنده و لباس دکلته و تاتو و آرایش و موهای عجیب غریب منم از بقیه اش خوشم میاد اما هر کس باید به اندازه خودش عروسی بگیره . اگه پول داری و برای خرج عروسیت مجبور نیستی از صد جا وام بگیری و پول قرض کنی ، هر جور دوست داری عروسی بگیر اما اگه خودت پول کرایه تاکسی نداری و فقط اتوبوس سوار میشی دیگه تو رو خدا یک خرده به شعورت فشار بیار و دست ازین کارا بردار . به خاطر حرف مردم که آدم نباید زندگی کنه . آدم باید به وضعیت مهموناش هم نگاه کنه . اگه قراره بشقاب غذاشونو لبریز از غذا کنند و همه مدل غذا رو با هم قاطی کنند ، ماست و سالاد هم بریزن روش و کنار همون باقالی پلو کرم کارامل و ژله هم بریزند از ترس اینکه نکنه تموم بشه و بهشون نرسه ، خب بهتره همون مدل قدیمی به هرکس یک پرس چلوکباب بدی با نوشابه . هم اونا راحت ترند و گه گیجه نمیگیرند که چی بخورند و چی نخورند و هم تو راحتی . میخوان باکلاس بازی دربیارن گند میزنن .
من فکر میکنم این قضیه کاملا فرهنگیه . آدمای معمولی چون تو زندگیشون فقط یکی دو بار فرصت دارند تا مرکز توجه قرار بگیرند که عروسی شاید مهمترینش باشه ، میخوان سنگ تموم بذارن و حاضرن از شکم خودشون بزنن اما عروسی آنچنانی بگیرند . آدم باید خودش باشه . آخه چرا ؟ آخه چرا ؟ پانزده میلیون خرج عروسی میکنن بعدش تا چند سال باید قسط بپردازن و پول رهن خونه نداشته باشن . خیلی این روزها ازین خبرهای احمقانه شنیدم . چه بد . دلم میسوزه .
خودم زودتر بگم تا کسی نیومده کامنت بگذاره : " آخه به تو چه !!! " منم میگم : " خلایق هر چه لایق !!!!! "
8 Comments:
Anonymous Anonymous said...
niki joon hagh ba toee...ma tooy iran khili shahede in aroosiha hastim....motaasefane..

Anonymous Anonymous said...
نگو که داغ دلم تازه شد.وحشتی که از عروسی دارم از شب اول قبر ندارم.واسه همینه زن نمیگیرم دیگههههه.اصلا همه فیلمهای عروسی را نگاه کنی داماد بدبخت عینه مرغ پرکنده میمونه برعکس عروس شاد شاد که البته این شادی در اولین روزهای زندگی با شروع قرض و قوله های عروسی که تا 1 سال ادامه دارد.تبدیل به عزا میشه.

Anonymous Anonymous said...
Salam, miduni be nazaram har kasi bayad hamun kari ro kone ke khosh halesh mikone...

Blogger سمیرا said...
mardom khol shodan bi roo darvasi

Blogger نگاهی نو said...
salam aziz

harfe dele man ra zadi. Jedi inha hame yek jor oghdeh roh va ravan ast. Ageh polesh ra dari ke hich har jor dost dari jolo meiri. Vally ageh faght baraye cheshme mardom va zavaher ast ba hezaran gharz ke akharesh sakhti ham be khodeshon vared meisheh yek no ravanparishi ast

Man barha shahed bodam ke aros damad meiran kelisa va to yek bagh ham miran chand ta aks meigiran va yek mehmoni khily sadeh. Hame lezat meibaran akharesh ham inghadr aros va damad pol jam kardan va hadare in maraseme arosi nadadan ke yek mah asale khob miran. Khob shadi ra be khodeshon montaghel meikonan.

Akh ageh man yek bar digeh AROSS SHAM meidonam che konam. hahahahhaha

khoshhal misham sari ham be weblage man bezanin

http://wwwblogestan.blogspot.com/

Anonymous Anonymous said...
ey val vaghen akhili khoob gofty

Anonymous Anonymous said...
ali neveshti kheili ghalamet ravoone

Anonymous Anonymous said...
واسه ما کارتون خوابها که فرقی نداره ...زیاد خودتو ناراحت نکن .