مدتیه به این موضوع فکر میکنم که هنرمندان ایرانی ( به ویژه اهالی موسیقی ) خیلی جالبن . من فکر میکنم یک هنرمند واقعی ( واقعی واقعی ) باید همیشه هنرمند باشه . باید همیشه خودش باشه . باید هنرمندانه زندگی کنه . خلق کنه . اجرا کنه . بدون کم و کاست . بی پایین . وقتی یک نوازنده ساز میزنه نباید به این فکر کنه که دیگران در موردش چی فکر میکنن . مثل وبلاگ نوشتنه . وقتی به این فکر میکنی که مثلا تقی و نقی و علی و زهرا و زهره دارن وبلاگت رو میخونن ناخودآگاه دچار سانسور میشی و به این فکر میکنی که این آدما بعد از خوندن وبلاگم چی فکر میکنند . حتی گاهی میشه حدس زد چه کسانی برای چه مطالبی کامنت خواهند گذاشت . خب این خوب نیست دیگه . البته بد هم نیست اما دو تا چیز مختلف میتونه باشه . تو میتونی هر چی دلت میخواد بنویسی به خاطر اینکه فقط نوشته باشی و موقع نوشتن به خواننده ها فکر نکنی و یا اینکه با توجه به سلیقه و خوشایند خواننده ات بنویسی و سعیت این باشه که یک عالمه کامنت به به و چه چه بشنوی . در حالت اولی فکر میکنم نوشته معمولا ناب تر و پرحس تر خواهد بود .
در اجرای موسیقی هم همینطوره . اگه میخوایی خودت باشی باید جسارت داشته باشی و هر چی که احساس میکنی اجرا کنی بدون اینکه فکر کنی دیگران چه فکر خواهند کرد . چه اشکالی داره آدم یک چیزی رو تجربه کنه و بعد خودش به این نتیجه برسه که تجربه خوبی نبوده . میتونی یک طرحی رو اجرا کنی و بعد از بین ببریش اما مهم اینه که یک بار اجرا شد و از روی نتیجه کار قضاوتش کردی . توایران الان هنرمندا می ترسن که بعضی ایده ها رو اجرا کنن که البته دلایل خیلی زیادی میتونه داشته باشه از جمله وضعیت نابسامان اقتصادی و کمبود شدید امکانات . اما بدتر از همه ترس از قضاوت شدنه که مانع از هر حرکتی میشه . چون سیستم ایرانی اینجوریه که اگه یک هنرمندی تو پرونده هنریش یک کار بد داشته باشه دیگه کارش ساخته ست . تا آخر عمرش هر کار بکنه میگن این همونه که فلان کار رو کرده بود . آنچنان میکوبدش که دیگه نمی تونه از جاش بلند شه . برعکسشم هست . اگه یک نفر فقط یک بار یک کار جالب و مورد توجه ارائه بده اینقدر گنده ش میکنن که دیگه نمیشه نشوندش سر جاش و ازون به بعد هر آشغالی که به خرد مردم بده همه میگن به به .
یک چیز جالب تر در مورد موزیسین های ایرانی اینه که اندازه حس و حال اجراشون رو با اندازه تماشاچی تنظیم میکنن . یعنی اگه مخاطب خاص و اهل فن باشه حسابی قدرت نمایی میکنن که اونم فقط جنبه پوز زنی داره نه اینکه بخوان هنرشون رو تمام و کمال ارائه کنن . اگر هم مخاطب عام داشته باشند که دیگه هیچی . اینقدر کم فروشی میکنن که نگو . وقتی کار به اینجا میرسه دیگه بحث بیزینس میاد وسط . دیگه هنر نیست . مقدار هنرنمایی رابطه مستقیم پیدا میکنه با مبلغ قرارداد و شعور شنوندگان . همین میشه که موسیقی دلنشین ، یک چیزی که واقعا از دل برخواسته باشه تا به دل بشینه ، کم گیر میاد این روزا .
همین طوری الکی اینا رو نگفتم ها . اینا حاصل تجربه بیست ساله منه در فضای موسیقی ایرانی و آشنایی نزدیک با بیشتر از شصت درصد موزیسین های شناخته شده ایران و شنیدن و دیدن اجراها و نظرات و عقایدشون و البته تجربه بیش از پنجاه بار کنسرت دادن و برقراری ارتباط با هزاران شنونده خاص و عام ایرانی و غیر ایرانی .
وقتی میگم هنرمند ایرانی یعنی همه . حتی خود من که اینا رو میگم هم از این قاعده مستثنی نیستم متاسفانه . فقط شدت و حدتش متفاوته .