2007/03/19
Part 2
اولین روز رو در برلین با بازدید از " دروازه براندنبرگ " آغاز کردیم . با کمک کتاب " لونلی پلانت " برای تمام این روزهایی که در برلین هستیم برنامه ریزی کردیم . باید اعتراف کنم این اولین باره که دارم آلمان رو خوب نگاه میکنم . این بار چهارمه که میام آلمان اما همیشه در حال بدو بدو و کار بودیم و برنامه ام دست خودم نبود و طبیعتا وقتی با چند نفر همسفر باشی باید رضایت جمع رو در نظر داشته باشی . نمیشد برای خودم برنامه ریزی کنم . اما این دفعه که با پژمان همسفرم حسابی در اختیار خودمونیم . من که با خیال راحت خودم رو سپردم بهش و اون زحمت همه چیز رو میکشه که همینجا در حضور شما ازش تشکر میکنم .
تصمیم داریم قشنگ بریم قاطی مردم و شهر رو کشف کنیم . همین که از قطار و مترو برای جابجایی در سطح شهر استفاده میکنیم خودش خیلی در شناخت مردم شهر و حال و هواشون تاثیر داره . دوچرخه سواری که مثل بیشتر شهرهای آلمان جایگاه خودش رو داره . تقریبا هر آدمی رو میبینی که تنهاست ، داره مطالعه میکنه . تمام در و دیوار شهر تا اونجایی که دست آدمیزاد بهش رسیده پوشیده از نقاشی های دیواری ست با رنگهای متنوع که در عین شلوغ پلوغی ، خودش یکی از مشخصه های بارز شهره . از تو هواپیما که برلین رو میدیدیم پر بود از مجموعه آپارتمانهایی که با فرم های مختلف به هم وصل بودند . مثلا یک مجموعه آپارتمان به شکل " یو " یا " اس " وهر فرم قابل تصور دیگه . اینقدر تو دبی ساختمون های پرت و پلا دیدیم که چشممون با این ساختمون ها که تقریبا از یک شخصیت واحد برخوردارند نوازش میشه . دبی شده نمایشگاه آسمان خراشهای مدرن با ایده های نو و گاها بدیع اما به دلیل تنوع ساختمون ها و تعداد زیادشون دچار یک جور آشفتگی شده . من بدم نمیاد اما کاملا معلومه که دبی تبدیل شده به محل آزمون و خطای معمار های مدرن . بگذریم . خلاصه که این تفاوتهای بین سرزمین های مختلفه که سفر رو جالب میکنه دیگه وگرنه اگر همه جا مثل هم بود و همه مردم یک جور بودند دیگه سفر کردن لطفی نداشت . اما همچنان به برابری حقوق انسان ها و یک زبان و فرهنگ بدون مرز معتقدم . این ربطی به اون نداره .
دروازه " براندنبرگ " که زیباترین دروازه شهر برلین در قرن هجدهم بوده رو تماشا کردیم و تو یکی از این فروشگا ها که یادگاری های برلین رو می فروخت چند تا عکس از همین مکان دیدیم بعد از جنگ جهانی دوم که حسابی تخریب شده بود . ساختمون های اطراف دروازه به طور کامل خراب شده اند و بازسازی شده اند . همش تصور میکردم چه کسانی در همین محلی که ما و هزاران توریست دیگه داریم میخندیم و عکس یادگاری میگیریم کشته شده اند وجنازه هاشون زیر دست و پا له شده . یک دفعه همه چیز برام سیاه و سفید میشد و … . راستی شما هم زمان قدیم رو سیاه و سفید تصور میکنین یا رنگی ؟
با فاصله خیلی کمی از " براندنبرگ " مکانی ساخته اند که در سال دو هزار و پنج آماده شده به عنوان یادواره هولوکاست . معماری خیلی مدرن شامل دوهزار و هفتصد و یازده مکعب مستطیل که مثل سنگ قبر در یک فضای گورستان مانند کنار هم چیده شده اند . سیصد و سه تای آنها بیشتر از چهار متر ارتفاع دارند . وزن بزگترینش که چهار متر و هفتاد سانتیمتره ، شانزده تن بود .
زیر همون مکعب مستطیل ها هم یک " مرکز اطلاعات " درست کرده بودند . مثل یک نمایشگاه .
دیگه همینطور توی خیابون های اطراف گردش کردیم و چون وقت قضای حاجت رسید یک سکه یک یورویی از جیبمان خارج کردیم و در کف دست صاحب حاجت سرا گذاشتیم و آنجا بود که قدرمستراح های مجانی و خوش بوی دبی را دانستیم . با توجه با کیفیت مستراح های دبی باید برای هر بار استفاده چیزی حدود ده یورو پرداخت !!!!!!!عجب داستانیه این مستراح . همه جا با آدمه .
بعدازظهر هم رفتیم یک محله ای* که پر از آدم بود و مرکز خرید . نمی خواستیم خرید کنیم فقط میخواستیم گردش کرده باشیم کلیسای یادبود " امپراتور ویلهلم " هم همانجا بود . یک گالری دیدیم که در فستیوال هنر خلیج هم شرکت کرده بود که هفته پیش در دبی رفته بودیم .
دیگه برای روز اول از سرمون هم زیاد بود . پاهای من که دیگه از کار افتاده بود . انگشت کوچیکه هر دو پام صاحب دو تاول خوشگل شدند که هر لحظه با دردشون منو از حال خودشون باخبر میکنند .
تا اینجاش که از برلین خوشم اومده . حالا چند روز دیگه داریم .

* Kurfurstendamm
6 Comments:
Blogger سمیرا said...
ajab dastshooye tamizi
mesle dastshooyehaye beine rahe ghazvin mimoone ke ma az badbakhti va nachari va feshar masane beheshoon panah mibarim
khosh begzare

Anonymous Anonymous said...
mersi niki joon ke tajrobiateto ba ma sharik mishe. kheili behet khosh begzareh . aksa mesle hamishe ali.

Anonymous Anonymous said...
پول خورد و سکه های یک و دو یورویی هاتون رو همونجا خرجش کنین.من اومدم دبی یه همیان سکه داشتم.که نمی دونم چیکارش کنم

Anonymous Anonymous said...
با سلام. لینک وبلاگ شما به **لیست وبلاگهای فارسی ایرانیان خارج از کشور** هم در قسمت عمومی و هم خاص کشورها اضافه شد. نهایت سعی این بوده است که این لیست, صحیح, کامل, به روز و عاری از هرگونه سلیقه شخصی باشد. کنترل شما خطای احتمالی را چه در نام وبلاگ و چه در کشور محل سکونت از بین میبرد. هر گونه نظر و راهنمائی شما مغتنم و ارزشمند بوده و در ضمن چنانچه این لیست را مفید و قابل ارائه به بازدید کنندگان یافتید به آن لینک بدهید. هر روزتان نوروز, نوروزتان پیروز.

Anonymous Anonymous said...
Sale no mobarak

Blogger هما said...
اروپا خوش بگذره
عید شما مبارک. سال خوب برات آرزو می کنم. پر از شیرینی و شکلات :)