2007/05/23
جواب
وقتی اینجا میخوایی احتیاجات روزانه خانواده رو برآورده کنی چندین انتخاب داری . میتونی از نزدیکترین بقالی خرید کنی که خب معمولا یک خرده قیمتهاشون گرونتره . می تونی بری به فروشگاه های زنجیره ای تعاونی که همه چیز دارن وقیمت های نسبتا مناسبی دارن اما خب یک خرده فروشگاهش شلوغ و پلوغه و به تر و تمیزی فروشگاه های زنجیره های اروپایی نیست . میتونی بری به همون فروشگاههای زنچیره های اروپایی که اینجا شعبه های زیادی دارن مثل کارفور که هم تمیز و مرتب هستند و هم کیفیت بعضی محصولاتشون خیلی بالاتره . چون عینا محصولات فرانسوی رو برای فروش عرضه میکنند . اینکه از کدوم یکی ازاین مدل فروشگاه ها خرید کنی بستگی به بودجه ای داره که برای این کار کنار گذاشته ای و وضعیت اقتصادی خانواده .
حالا ، تو هر کدوم ازین فروشگاه ها هم باز حق انتخاب داری . یعنی اینکه مثلا تو میتونی از بین سیب زمینی ها اونی که به بودجه خاونواده ات نزدیکتره بخری. سیب زمینی های ریز و یکدست با پوست های خیلی نازک و براق که قیمت خیلی بالایی دارند . سیب زمینی های پوست کنده شده و خلال شده و نیمه سرخ شده که باز هم قیمتهای بالایی دارند . سیب زمینی های معمولی تر که اندازه های مناسب و کیفیت معقولی دارند که قیمتشون هم مناسبه و سیب زمینی هایی که پر از گل هستند و یک خرده کج و کوله به نظر میان و ارزون هستند . در نهایت حتما یکی ازاین مدل ها نصیبت میشه . اینطوری نیست که یک عده بتونن سیب زمینی بخورند و یک عده حسرت بخورند . این داستان تقریبا در مورد تمام مواد غذایی صادقه . از پنیر ارزون قیمت تولید داخل تا پنیرهای فرانسوی کیلویی چهل هزار تومانی در یک فروشگاه یافت می شوند . در مورد لباس هم همینطوره . فروشگاه هایی هستند که کالاهای مارکهای معروفی که دیگه از سری فروش خارج شده اند یا فصلشون گذشته رو به قیمتهای باور نکردنی عرضه میکنند . ( البته برای اینکه لطمه ای به اعتبار اون براند خاص نخوره مارک ها رو قیچی میکنند ) . در یک مرکز خرید بزرگ مثل " امارات مال " همه جور فروشگاه پیدا میشه . از مارک های آنچنانی و خیلی گرون قیمت تا مارک های معمولی و ارزون قیمت . همه آدمها میتونند بیان " امارات مال " و از این محیط که برای همه مردم ساخته شده استفاده کنند حالا یک نفر از فروشگاه های ارزون قیمت تر خرید میکنه و دیگری از فروشگاه " گوچی " . یک نفر از رستوران های گرون هتل استفاده میکنه و دیگری در همون محل از رستورانهای زنجیره ای . همه می تونند بعد از ظهر جمعه رو با خانواده شون برن تفریح کنند . میتونن مجانی از ساحل های حفاظت شده استفاده کنند یا می تونند برن " وایلد وادی " . همه خانواده ها می تونن ماشین داشته باشن حالا یکی ماشین یک میلیون درهمی داره و یکی ماشین سی هزار درهمی . اما هر دو میتونند مدل دوهزار و هفت باشند . یکی به خاطر گرون بودن اجاره بها در دبی ، خونه ای در شهر های اطراف اجاره میکنه و دیگری در بهترین و شیک ترین ویلاهای دبی اما هر دو از یک امکانات مشترک عمومی برخوردارند . در هر دو منطقه امنیت برقراره . و هزاران مثال دیگه .
اینجوری میشه که وقتی بچه ها اینجا و در این محیط بزرگ میشن احساس عقده نمی کنن . احساس نمی کنن چون خونشون در فلان قسمت شهره پس آدمهای بد بختین . احساس نمی کنه دلش میخواد انتقامشو ازونی بگیره که ماشین مدل بالا داره . دلش نمی خواد اونی که رستوران میره غذاش تو حلقومش گیر کنه . در عوض سعی میکنه تلاششو بیشتر کنه تا بتونه پیشرفت کنه . پیشرفت با دست و پا زدن تو مرداب* خیلی فرق داره . میشه خیلی تلاش کرد و پیشرفت کرد و میشه خیلی تلاش کرد و مطمئن بود که اوضاع از اینی که هست هم بدتر خواهد شد .
من اصلا و ابدا قصد ندارم برای امارات یا ایران تبلیغ مثبت یا منفی بکنم . اینا چیزهایی هستند که ذهنم بهشون مشغول میشه و توجهم بهش جلب میشه . خودمو در هر دو موقعیت قرار میدم و احساس خودم رو میسنجم . گاهی وقتا دلم از این همه تفاوت میگیره و غصه میخورم . گاهی وقتا عصبانی میشم و گاهی وقتا هم به خودم قول میدم دیگه بهش فکر نکنم اما مگر چنین چیزی ممکنه ؟
نمیگم اینجا دزدی نیست ، هست . نمیگم اینجا هیچ آدمی به قتل نمیرسه ، میرسه . نمیگم اینجا آدم عقده ای نداره ، داره . میگم اینجا آدمها در کنار هم زندگی میکنند نه در مقابل هم .
اینجا در مقایسه با ایران خیلی مشکلات هم داره که وقتی یک خرده بهشون دقیق میشی میبینی بیشترشون قابل حله (مثل خدمات درمانی و تحصیلی و بیمه ... ) اما مشکلات ایران رو اگه یک خرده دقیق بشی میبینی که اصلا قابل حل نیست حداقل تا صد سال آینده . ای کاش اینطور نبود .
پ . ن : به جای باتلاق نوشته ام مرداب . ببخشید . همیشه از بچگی این دو تا رو با هم قاطی میکردم .
9 Comments:
Anonymous Anonymous said...
عمرا ایران تا 100 سال دیگه هم درست بشه ... یعنی عمرا !

Anonymous Anonymous said...
کاملا باهات موافقم نیکی جان. خیلی درست و دقیق نوشتی.

Anonymous Anonymous said...
خیلی خوب نوشته بودی دخترم.
خیلی خوب.
چیزهایی که هر روز دارم میبینم رو در کلمه ها گنجونده بودی.
:*

Blogger Unknown said...
آره واقعا. دستت درد نکنه توپ بود.

Blogger هما said...
جانا سخن از زبان ما می گویی

Anonymous Anonymous said...
نیکی عزیز
با این شرح حالی که دادی وسوسه مون کردی ما هم بیاییم

یه جا تو هتل برامون رزرو می کنی

مجید

Anonymous Anonymous said...
نیکی جونی من به این نتیجه رسیدم اگه خودمون رو تیکه تیکه کنیم تا کسی نیاد و نبینه متوجه نمیشه ما چی میگیم.البته تازه اونم اگه نخواد لجبازی کنه و با دید منفی همه چی رو نگاه کنه.

Anonymous Anonymous said...
نيكي عزيزم، بسيار ممنونم از راهنماييهات در مورد تبريز و لينكهاي مفيدي كه برام گذاشته بودي. اگه خدا بخواد حتما مي ريم و اين روستاي زيبا رو مي بينيم.كوفته تبريزي عمارت شاهگلي و شيريني فروشي ركس توي خيابون امام هم گذاشتم توي برنامه
بوس بوس

Anonymous Anonymous said...
وایلد وادی کجاست؟
فروشگاه یا چیز دیگه ؟