2007/11/07
تلاش برای رابطه های عمیق
بعضی آدمها تو زندگی من هستند که اگه هر پنج سال یک بار هم ببینمشون انگار هیچ وقفه ای در رابطه مون نبوده . مثل آخرین باری که همو دیدیم برای هم حرف داریم و هیچ یخی بینمون وجود نداره تا بخواد آب بشه . احتیاجی نیست در مورد هر چیزی برای هم توضیح بدیم . لازم نیست بگیم که دلمون برای هم تنگ شده بوده . کلا هیچ انرژی ای برای اینکه رابطه ادامه پیدا کنه صرف نمیشه . اینقدر حس خوبیه که امیدوارم شما هم تجربه اش کرده باشین . همه چیز خیلی سر جاشه . اینقدر سر جا که گاهی شک میکنی چطوری این اتفاق افتاده . مثل چند تا گیاه که در یک باغچه کاشته باشند . پیوند اصلی این موجودات زنده از ریشه ست ( اگه قراره پیوندی باشه ) . اگه حتی صورت ظاهرشون رو قطع کنی اون زیر ، جایی که دیده نمیشه با هم مربوطند . . ممکنه از یک جای دیگه سر در بیارند .
قبول دارم که ارتباط بین بچه ها و والدین جنسش با هر رابطه دیگری فرق داره . ولی بازم قبول ندارم به خاطر پیوند خونی و ژنتیکی باشه . شاید خیلی خیلی زیاد به خاطر عادت باشه . شاید به خاطر خاطرات مشترک زیاد باشه . شاید به خاطر اینه که موجوداتی به نام پدر و مادر اولین و بیشترین آدمهایی هستند که یک بچه باهاشون سر و کار داره وازشون تاثیر میگیره . چقدر خوبه که پدر و مادرا سعی کنن با بچه هاشون رشد کنن که زبان مشترکشون از بین نره . پدر و مادرهای سنتی نهایتا تا ده سالگی بچه باهاش حرف دارند بعد از اون دیگه بچه ازشون جلو میزنه و کم کم میبینی جز سیر کردن شکم بچه کار دیگه ای براش نمی کنن . چون نمی تونن ارتباط کلامی و منطقی برقرار کنند سعی میکنند تحکم کنند . وقتی تحکم میکنند در واقع دارند تیشه به ریشه رابطه میزنند . چقدر پدر و مادر بودن سخته . من که خیلی ازاین داستان وحشت دارم .
گاهی وقتها وقتی خودمو میذارم جای پدر و مادر خودم واقعا کم میارم . یک چیز مهم دیگه هم باید بگم اونم اینکه فراموش نکنین خود بچه ها هم در آنچه به سرشون میاد سهم دارند . یعنی همونطور که پدر و مادر بچه ها رو تربیت میکنند ، بچه ها هم میتونند پدر و مادرها رو تربیت کنند . با حرف زدن در مورد ایده هاشون ، مطرح کردن خواسته هاشون می تونند پدر و مادر رو به فضای ذهنی خودشون نزدیک کنند و این یعنی تلاش برای دور نشدن . از اونجایی که هیچوقت دو تا آدم پیدا نخواهند شد که در مورد همه چیز با هم اتفاق نظر داشته باشند ، میشه سعی کرد که اختلافات رو کم کرد . هیچوقت نمیشه که به صفر برسند .
من این شانس رو داشته ام که رابطه والدین و فرزندی موفقی داشته باشم . بدون نقص نیست . خیلی وقتها با هم بحثهای بنیادی میکنیم . ممکنه اگه کسی از بیرون این داستان رو ببینه بگه چه بچه قدر ناشناس و بی ادب و گستاخی . اما من رمز موفقیت رابطه مون رو در همین میدونم که با هم حرف میزنیم و بحث میکنیم و قهر میکنیم و آشتی میکنیم و به یک نتیجه ای میرسیم . اگه من بگم عیبی نداره پدرمه . هر چی میگه راست میگه . نباید رو حرفش حرف بزنم . نباید باهاش مخالفت کنم ، اون موقع من میشم یک بازیگر که تظاهر به فرزند خوب بودن میکنه و به مرور زمان عمق ارتباط از بین میره . با مامانم اما همیشه این بحث رو دارم که اینقدر با همه چیز موافق نباش . اینقدر برای بچه هات فداکاری نکن . مخالفت کن . بیا با هم دست و پنجه نرم کنیم . اما طفلک مظلومه .
من همینجا هم ازشون تشکر میکنم وهم تبریک میگم . با اینکه خیلی سخت بوده اما تمام تلاششون رو برای درست موندن رابطه کرده اند و موفق هم بوده اند .
5 Comments:
Blogger mana said...
This comment has been removed by a blog administrator.

Anonymous Anonymous said...
nikie azizam, manam daghighan 2 ta az in doosta daram ke hich vaght faseleiee beinemoon ijad nemishe. az vaghty az iran raftam 3 sal mishe nadidameshoon, ama ba yekishoon ke taghriban har shab harf mizanam ba yeki dige ham shayad mahi yekbar mofasal ama be ghole to aslan lazem nist ke barash chizio tozih bedam, ya inke hich vaght az zendegie ham door nashodim. 2 bar didamesh va bare aval ke didamesh engar nimsate pish azash joda shode boodam. in joor ravabet be shedat be adam aramesh mide, chon be ghole to adam majboor nist barashoon energy masraf kone.khodesh pish mire va kheili doost dashtanie. :-)

Anonymous Anonymous said...
manam in harfo ghabul nadaram ke migan az valedeinetun etaat konid o .... ya bachee ro khub midunand ke harf gush kon bashe! be nazaram pedaro madarha ham adamand va unha ham eshtebah darand!(shayadam bishtar az ma!)

Anonymous Anonymous said...
میدونی من عاشق چه چیزتمم

صراحت کلامت من و کشته

حرفهایی که همه تو دلشون هست و نمیگویند به هزار ویک دلیل..تو همشون
رو خیلی روون مینویسی
خیلی شخصیتت رو دوست دارم..روز بروز خودمم دارم تغییر میکنم..مثل همین چیزهایی که گهگاه مینویسی..دارم این مدلی میشم..دارم راحت حرفام رو میزنم..منتهی هنوز خیلی مونده..باید رو خودم بیشتر کار کنم

کلی گفتم..نه راجع به این پستت

بوس بوس

Anonymous Anonymous said...
salam,khodaro shokr bad z modatha toonestam inja ye comment bezaram.poste delneshini bood daghighan hamintore ,midooni vaghti mohabat rishedar o amigh nist negarani bahs kardan ya ekhtelafe nazar be rabete asib bezane vali vaghti 2nafar ba tamame vojood be ham nazdikan dige niyazi nist negarane sooetafahom ha ya chizaee mesle in bashi.